Radek píše:Nejvyšším zájmem lidského společenství žijícího na území České republiky (dále jen Čr) je udržování mírumilovné a humánní morálky, se kterou musí být v souladu spravedlnost, se kterou musí být v souladu právo, se kterým musí být v souladu legislativa. To je náš nejvyšší, hierarchický systém hodnot. Nikdy tato hierarchie nesmí být opačná. Znamená to, že se v naší vlasti skrze stát uplatňuje staletími osvědčené, všeobecně široce přijímané a respektované tradiční, kulturní a zvykové právo, se kterým musí být legislativa vždy v souladu. Právo pak musí být spravedlivé, a toho je možno docílit pouze při vědomém respektování všech pozitivních lidských morálních hodnot, tedy zapojením lidské empatie, intuice a dalších duchovních schopností, které jsou zakotveny v lidském podvědomí, které nejsou vázány na lidské myšlení a které nám s nadhledem neomylně napovídají, kde je pravda a co je lež. Ctihodný občan je takový občan, který respektuje, dodržuje a prakticky naplňuje tento uvedený hierarchický systém hodnot.
Radek píše:Je možné nastínit význam níže uvedený pojmů tak, aby nedocházelo k nedorozumění ohledně jejich obsahu ? Mám za to, že tyto pojmy jsou velmi obecné a každý člověk si je může vykládat jinak.
Za pomlčkou se pokouším navrhnout jinou definici, která by mohla být konkrétnější a srozumitelnější. V závorce je pak odůvodnění.
mírumilovné a humánní morálky - podpora života na všech úrovních (dokážeme rozlišit, co je živé a co ne, i když s životem souvisí i to, co za živé nepovažujeme)
spravedlnost - přístup ke zdrojům (neboť vždy jde o zachování naší fyzické existence k níž potřebujeme zdroje pro uspokojování našich potřeb)
nejvyšší, hierarchický systém hodnot - životně důležité priority (neboť ústava, ani jiný předpis nemůže určovat lidem, jaké mají mít hodnoty, to bohužel podle mého názoru nemůže fungovat)
tradiční, kulturní a zvykové právo - podpora pro trvale udržitelnou společnost (původní pojem mi neříká nic konkrétního)
pozitivních lidských morálních hodnot - principů pro podporu a rozvoj života na všech úrovních existence a bytí (původní pojem si může opět každý vyložit tak, jak se hodí jemu samotnému a může docházet k nedorozumění)
Jinak nápad s ústavou je super a může být zajímavý pro velký počet lidí. Moje připomínky nejsou důležité. Podstatná je srozumitelnost pro lidi.
Děkuji za váš čas nad tímto příspěvkem a přeji hodně chuti do další práce.
S pozdravem Radek Horák
Odpověď Radkovi Horákovi (Jan Piroutek):
Děkuji za připomínky. Zatím nemáme náležitosti ústavy, viz níže, sepsány. Obecně vzato, k nedorozuměním docházelo, dochází a docházet bude vždy. Smiřme se s tím. Každý člověk má jiné životní zkušenosti a z toho vyplývající i jiné životní názory.
K dorozumění lidí mezi sebou kromě nezbytné dobré vůle napomáhá vždy věcná diskuse a výklad. Každá ústava musí reagovat na systém hodnot, který je společností většinově, přirozeně a spontánně respektován. Ústava musí mít svůj výklad (důvodovou zprávu ústavy) dále prováděcí zákon ústavy a důvodovou zprávu prováděcího zákona ústavy. Ústava je kromě nejvyššího zákona také nejvyšší společenská smlouva o tom, jak to bude mimo jiného mezi námi lidmi a protože musí být přijata všeobčanským referendem, je její směroplatnost (mandát) velmi vysoký, neb vznikla dobrovolně, tedy z dobré vůle občanů.
Podrobněji:
Systém legislativy:
ústava: CO ?
důvodová zpráva ústavy PROČ?
prováděcí zákon ústavy JAK ?
důvodová zpráva prováděcího zákona ústavy Proč takto provádět?
ústavní zákon: CO ?
důvodová zpráva ústavního zákona PROČ?
prováděcí zákon ústavního zákona JAK ?
důvodová zpráva prováděcího zákona ústavního zákona Proč takto provádět?
zákon: CO ?
důvodová zpráva zákona PROČ?
prováděcí vyhláška zákona JAK ?
důvodová zpráva prováděcí vyhlášky zákona Proč takto provádět?
DEF: (jelikož přijatelný je jen sekulární stát:)
a) náš "bůh" ("duchovní zákon") (= morálka jsou dobré, mírumilovné, tvůrčí, tradiční a osvědčené principy a způsoby chování lidí v naší
vlasti a v našem (vesměs křesťanském) evropském prostoru
b) spravedlnost je názor většinové společnosti na to, co je morální a a úsilí tak co nejvíce konat (nemůže být v rozporu s morálkou)
c) právo jsou většinově přijatá pravidla soužití lidí, (nemůže být v rozporu se spravedlností, ani morálkou)
d) legislativa je psané právo (nemůže být v rozporu ani s právem jako takovým, ani se spravedlností ani s morálkou)
Ústava kromě jiného definuje stát a jeho pravidla a je psána především pro lidi. (Zvířata si ji asi nemohou přečíst a tudíž podle ní nemohou ani konat.) Neznamená to však, že se ke zvířatům smíme chovat zle. Naopak. Znakem kultury a dobré civilizace je ochrana přírody, zdrojů, fauny i flóry. Dobrých lidí však nevyjímaje ! Některé věci nemusí být explicitně vyjádřeny v ústavě (aby neměla stovky stran) ale další rysy a pravidla soužití společnosti se sebou i s přírodou dále upravují ústavní zákony a zákony, viz. systém výše schematicky naznačený.
Nevím, zda jsem odpověděl dostatečně: srozumitelně, v širokých souvislostech a v dostatečné hloubce uchopení téma, ale rozhodně v dobré vůli. Omlouvám se za svoji momentálně zlomenou ruku, tak se mi to dosti těžce píše a musím vážit každé slovo mimo jiného také z úsporných důvodů.
V úctě,
Jan Piroutek