ZEITGEIST - Připomínky k „Definici Hnutí zeitgeist“
Napsal: 10.06.2015, 19:24
E-mailem jsem 02.06.2015 obdržel od pana Baráka a Mladějovského následující e-mail.
Dobrý den,
V příloze vám zasílám slíbené připomínky hnutí z prezentace 31/5/2015.
S pozdravem
Pavel Barák
Na tento e-mail brzy zveřejníme zde, formou reakce, odpověď. Zveřejnění mailu bylo po dohodě s panem Barákem,kterému děkujeme za tuto možnost.ZEITGEIST - Připomínky k „definici hnutí“
Materiál se mimo jiné zabývá analýzou a popisem kritického stavu společnosti v oblastech, dotýkajících se základních potřeb pro přežití. Je to zpracováno detailně a fundovaně, ale pro běžného čtenáře až příliš rozsáhlé a málo čtivé a komplikované. Stejnými aktivitami se zabývají i další lidé, či hnutí. Nejznámějším je asi tzv. „Římský klub“, který na tyto problémy upozorňoval již v roce 1972 zprávou „Meze růstu“. Jsou však i další, jejichž analýzy lze na internetu nalézat.
Tato témata zajímají i naši skupinu křesťanských biblických studií, kdy se snažíme „stav společnosti“ porovnávat s Biblickými proroctvími s použitím „vědeckého přístupu“ viz naše stránky http://www.jhvh.cz
Všichni jmenovaní se přitom snaží o „vědecký pohled na svět“ z kterého čerpají jak skutečnosti, tak i analýzy věcí budoucích.
Problémem však může být situace, kdy se jednotlivé skupiny vědců nejsou schopni dohodnout na společných a platných faktech. Který výsledek bádání je pak ten správný? A co morálně volní vlastnosti vědců? Jsou „pouze“ nedokonalí lidé a pro slávu jsou mnohdy ochotni i falšování výsledků výzkumu.
Dle ZG je bezpodmínečně nutná změna sociálního a ekonomického systému. Čehož chtějí dosáhnout „osvětou“.
Citace str.144: „Pokud se nám podaří najít jednotný sdílený společenský základ“.
Zaujal nás termín "společný základ". Bible by mohla být ideovým "společným základem", ale musela by být studována a akceptována. Např. by musel být rozlišován rozdíl mezi náboženstvím jako institucí a vírou, či rozdíl mezi církevním učením a Biblí.
(Lidí, kteří se hlásí ke křesťanství je na zemi cca 2 mld.)
V materiálu zcela chybí něco jako „Prováděcí příručka“, jak dosáhnout cílového stavu.
Dle ZG jsou lidé schopni, po vysvětlení problematiky, změnit se k lepšímu a přijmout navrhované změny systému.
To se však zatím nikdy nikomu nepodařilo – řešilo se vždy silou – války či revoluce.
Základem všeho je morálka – jak chtějí bez ohledu na morálku provést přechod na nový systém?
Představitelé stávajícího systému to nemohou v žádném případě přijmout či připustit, protože by si pod sebou „řezali větev“.
V materiálu zcela chybí „řešení sporné otázky“, tj. vliv jak pozitivních Božích zásahů, ale také zejména vliv satana (zla) na společenské chování lidstva, jak je popsáno v Bibli.
Naopak mohou snahy ZG vést ke „globalizaci“ tak, jak je psáno v Písmu.
To je poslední ještě lidmi nevyzkoušený celospolečenský systém, který však také nepovede k „záchraně lidstva“. Není to systémem, ale lidmi.
Pak teprve dojde k Božímu zásahu s cílem záchrany lidstva a změny sociálního a ekonomického systému. Nový stav by pak možná mohl využívat některé návrhy ZG, což vidím jako pozitivum.
V materiálu se objevuje kritika náboženství a náboženského smýšlení, které jsou údajně v rozporu se ZG vědeckému přístupu, což je zjednodušování problematiky.
Vzhledem k tomu, že ZG se staví k náboženství negativně, není tady žádný prostor ke vzájemné spolupráci.
Stejně tak, vzhledem k nadnárodní organizaci s centrálou v USA (?) a jednotné definici hnutí zde není žádný prostor pro spolupráci či diskuzi. Vše je dáno a akce ZG pro veřejnost jsou pouze „jednosměrná cesta“.
Potenciál a řešení: zcela chybí zohlednění role morálky, bez které to nebude fungovat. Ani vědci nejsou dokonalí.
Chytrých nápadů, jak vyvést z krize alespoň ekonomiku je více, chybí však to nejpodstatnější. Vůle mocných, tyto nápady realizovat, protože by to zároveň vedlo ke snížení jejich moci a bohatství, které získali nespravedlivým způsobem. Museli by mít v první řadě na mysli dobro všech a ne jen vlastní prospěch. Proto Bůh s Ježíšem Kristem připravuje nový systém, kterému křesťané říkají Boží království. Ten systém se bude lišit ode všech dosavadních systémů tím, že nebude používat lež jako svůj nástroj a bude se snažit vychovat lidstvo k životu věčnému. K tomu je potřeba získat vlastnosti, především morální, které zaručí, že se již nebudeme chovat sobecky. A nebudeme porušovat Bohem daný přirozený řád.
31/5/2015
Pavel Barák a František Mladějovský