Omezování rychlosti fixního internetu O2 (porušení pravidel internetové neutrality ze strany ISP)

Pomáháme potřebným při řešení jejich situací týkajících se negativních zkušeností s mobilními operátory.
Pravidla fóra
Než cokoli napíšete, prosíme, prostudujte si zdejší (N)etiketu, na jejíž neznalost nebude brán při případném řešení problému zřetel. Provozovatelem projektu je OVPS.CZ, z.s.
Odpovědět
Avatar uživatele
Jiří B.
Nový diskutér
Příspěvky: 8
Registrován: 25.11.2024 19:58

Omezování rychlosti fixního internetu O2 (porušení pravidel internetové neutrality ze strany ISP)

Příspěvek od Jiří B. »

Dnes, 23.11.2025, byla v prodejně O2 podána reklamace z důvodu porušení pravidel internetové neutrality ze strany ISP.

Porušení pravidel internetové neutrality v případě O2 znamená, že pokud stahuji soubor z cloudu, MS a jiných webů, rychlost stahování je maximální. Pokud se rozhodnu stáhnout si soubor ze sdilej, webshare a podobně, pak je rychlost stahování sotva 10%. Pokud však soubory stahuji přes VPN, dostávám se na rychlost linky. Tímto je zcela bez pochyb prokázáno, že omezení není na straně webshare ani sdilej, ale u O2.

Podnět byl předán osobně na prodejně (byl pořízen zvukový záznam), pominu to, že pro pracovníka byl problém reklamaci vůbec zadat a byl jsem několikrát odkázán na reklamační linku.
Avatar uživatele
Martin Mojmír
Administrátor
Příspěvky: 1483
Registrován: 07.12.2014 12:19

Re: Omezování rychlosti fixního internetu O2 (porušení pravidel internetové neutrality ze strany ISP)

Příspěvek od Martin Mojmír »

Děkuji za zadání podnětu (diskuze :arrow: ZDE) prostřednictvím naší služby, jenž tímto přebíráme. Děkuji také za zaslání důkazních materiálů, které jsou potřeba a bez nichž jinak nelze z naší strany na věc navázat a efektivně řešit. Tyto zaslané materiály přikládám. Případu bylo přiděleno naše ID OVPS.CZ-25112301-990.
----

Reklamace zadaná dnes na prodejně O2

Obrázek

Reklamace je v O2 evidována pod ID O7FNBEBP.


Záznam z prodejny O2 Sjízdná 5554/2a - Třebovice


Záznam byl zkrácen o prázdná místa (ticho, kde se nemluvilo, anebo byl pouze hluk okolí).


Komentář k podané reklamaci

Zaměstnanci na prodejně O2 zprvu nevěděli, jak reklamaci přijmout (nedostatečné proškolení) a obecně nechtěli věc řešit - odkazovali na infolinku, poštu atd. Přitom jsou povinni reklamaci převzít a řešit i na prodejně. Zákazník operátora když v minulosti řešil jinou reklamaci po lince, byl odkázán právě na prodejnu (zde opět nechtěli řešit na lince), s čímž máme rovněž zkušenosti a obecně se děje. Celý problém tkví právě v nedostatečném proškolení zaměstnanců zaměstnavatelem.

Dle prodejce O2 není pro podání reklamace asi ani řádně softwarově vybaven, systém neumožňuje podat běžné zadání - musí se různě obcházet. Reklamace nakonec ale byla převzata a zaevidována. Nyní čekáme zákazníkem avizovaných 14 dnů na ukončení omezování služeb ze strany O2, načež nebude-li adekvátně vyřešeno, kvitujeme a podporujeme podání Českému telekomunikačnímu úřadu, což budeme evidovat rovněž v tomto tématu. O dalším postupu budeme informovat.
Zangi pro 🔒 diskrétní kontakt: 10-9259-1559 | 🏠: ovps.cz, mojeretence.cz | 📱: 774888774 (hlavní v síti T-Mobile), 702021111 (v síti Vodafone). Na SMS ani jiné textové zprávy je mi líto, ale nemám kapacitu reagovat, použijte oficiální e-mail nebo zavolejte. Obtěžující (opakované a jinak vynucované) zprávy, resp. flooding blokuji.
Avatar uživatele
Jiří B.
Nový diskutér
Příspěvky: 8
Registrován: 25.11.2024 19:58

Re: Omezování rychlosti fixního internetu O2 (porušení pravidel internetové neutrality ze strany ISP)

Příspěvek od Jiří B. »

Problém je rozsáhlejší a nejedná se o omezení jednotlivce. Dnes otestována rychlost stahování u 2 lidí, kteří mají připojení od O2. Jeden má optiku (FTTH) 500/500, druhý má optiku FTTB (300/300). U obou byla rychlost stahování z WS kolem 6,8-7 MB/s, z jiných zdrojů cca 55 resp 35 MB/s. V týdnu otestováno stahování i přes PODA, kde bylo okamžitě dosaženo maxima linky (cca 110 MB/s).
Avatar uživatele
Martin Mojmír
Administrátor
Příspěvky: 1483
Registrován: 07.12.2014 12:19

Re: Omezování rychlosti fixního internetu O2 (porušení pravidel internetové neutrality ze strany ISP)

Příspěvek od Martin Mojmír »

Děkuji za informaci. Potvrzuji omezování na dalším jednom optickém připojení od O2. O2, zdá se, porušuje legislativu plošně. Navrhuji nyní vyčkat na dořešení reklamace a následně podat podnět ČTÚ určitě a to ať už s výsledkem zrušení omezování na tvém připojení, anebo s výsledkem zamítavým. Jednou má operátor poskytovat konkrétní službu za konkrétní peníze, tudíž ji nebude nijak protiprávně omezovat. A to nikomu.
Zangi pro 🔒 diskrétní kontakt: 10-9259-1559 | 🏠: ovps.cz, mojeretence.cz | 📱: 774888774 (hlavní v síti T-Mobile), 702021111 (v síti Vodafone). Na SMS ani jiné textové zprávy je mi líto, ale nemám kapacitu reagovat, použijte oficiální e-mail nebo zavolejte. Obtěžující (opakované a jinak vynucované) zprávy, resp. flooding blokuji.
Avatar uživatele
Jiří B.
Nový diskutér
Příspěvky: 8
Registrován: 25.11.2024 19:58

Re: Omezování rychlosti fixního internetu O2 (porušení pravidel internetové neutrality ze strany ISP)

Příspěvek od Jiří B. »

Dnes mi O2 poslalo vyjádření k reklamaci:

Obrázek

Miroslava Havlenová napsal:
Vážený pane xxxx,

dovoluji si Vás informovat o výsledku Vaší reklamace č. O7FNBEBP na kvalitu služby O2 Internet Optický 500 8048125314.

Ve Vašem podání ze dne 23. 11. 2025 rozporujete, že ze strany O2 dochází k omezování rychlosti stahování z určitých zdrojů, konkrétně uvádíte Webshare, sdilej a podobně.

Na základě šetření jsem prověřila, že služba O2 Internet Optický 500 8048125314 je Vám poskytována v souladu se smluvním ujednáním a dle parametrů daných platným ceníkem služeb.

O2 jako poskytovatel internetu neprovádí cílené omezení konkrétních webů. Rozdílná rychlost může být způsobena kapacitními limity serverů (Webshare, Sdilej často používají free servery s omezením rychlosti), peeringem a trasováním – některé služby mají horší propojení s poskytovateli, zátěží sítě na straně služby, nikoli poskytovatele. Použití VPN mění trasu dat a může obejít omezení na straně cílového serveru (některé servery detekují IP rozsahy a aplikují limity).

Vážený pane xxxxx, jak vyplývá z výše uvedených skutečností, Vaši reklamaci vůči naší společnosti nelze považovat za oprávněnou.

Děkuji za pochopení.

S pozdravem

Miroslava Havlenová

Specialista pro reklamace
O2 Czech Republic a.s.

K výše uvedenému textu uvádím, že jsem oslovil technickou podporu Webshare a zde je naše komunikace:
Jiří B. napsal:Dobrý den, prosím o sdělení, zda je z vaší strany nějak limitována konektivita a rychlost do sítě o2. Vkládám část odpovědi ze strany o2 na reklamaci parametrů jejich připojení. “Rozdílná rychlost může být způsobena kapacitními limity serverů (Webshare, Sdilej často používají free servery s omezením rychlosti), peeringem a trasováním – některé služby mají horší propojení s poskytovateli, zátěží sítě na straně služby, nikoli poskytovatele” V síti o2 stahuji z webshare cca 7 MB/S, z poda i 110 MB/s (rozdíl mezi b a B znám) Moc děkuji.
tým Webshare napsal:
Dobrý den,

rychlost stahování pro uživatele s VIP účtem nijak neomezujeme. Naprostá většina problémů s rychlostí není způsobena přetížením na straně našich serverů, ale pomalými nebo přetíženými linkami mezi různými operátory, nebo z důvodů popsaných níže. V některých případech dochází ze strany poskytovatelů připojení k internetu dokonce k selektivnímu omezování (tzv. shaping) některých služeb přes které dochází k velkému množství "stahování" (jako je například právě
webshare.cz) z důvodu šetření přenosové kapacity vlastní sítě. Internet je velmi složitá síť a během stahování souboru tato data tečou přes desítky, stovky až tisíce různých kabelů, konvertorů, switchů, routerů a dalších zařízení, která mohou z důvodu nízké kapacity, nebo přetížení způsobovat takzvané "úzké hrdlo" a tok dat zpomalit. U přenosu dat mezi státy nebo kontinenty se tato problematika stupňuje.

V posledních letech se tento problém společne s neustálou honbou za navyšováním rychlosti domácích přípojek a tlakem na co nejnižší cenu začal více projevovat - jedná se například o situaci, kdy v celém bytovém bloku, ve kterém je třeba 200 přípojek, které poskytovatel nabízí jako 500 Mb/s. Tento blok by
musel být připojen linkou o kapacitě 100 Gb/s ke každému dalšímu operátorovi, aby linka mohla za každé situace každému uživateli jet plnou rychlostí, ať se rozhodnou stahovat z jakéhokoliv serveru. To je ekonomicky i fyzicky nemožné, proto dochází k takzvané agregaci (poskytovatel spojí všechny přípojky do jedné, ve zmíněném příkladu třeba o kapacitě 5 Gb/s a spoléhá na to, že všichni uživatelé nebudou naráz využívat plnou rychlost - na tomto principu funguje celý internet). Ke stejné situaci dochází i mezi městy a jednotlivými sítěmi, kde může stejně tak docházet k problému "úzkého hrdla", hlavně pak v době provozní špičky (typicky ve večerních hodinách).

Server webshare.cz v ČR nevyužívá "připojení k internetu" od dalšího operátora, ale je provozován na vlastním AS (autonomním systému) s dostatečne naddimenzovanou kapacitou - do předního českého peeringového uzlu NIX.cz - 100 Gb/s, peering.cz - 100 Gb/s a mnoho dalších 40 Gb/s a 10 Gb/s linek s hlavními českými, slovenskými a evropskými operátory. Kromě vlastních linek, využíváme tří nezávislých tranzitních (mezinárodních) operátorů, díky čemuž bychom měli pokrývat dostatečnou kapacitou naše uživatele v Evropě a zbytku světa, v zahraničí však může snáze nastat situace, kdy daný zahraniční
operátor nemá přímé propojení s žádnou námi využívanou sítí a data tak můsí téct přes sítě dalších operátorů, zde může docházet ke značnému poklesu rychlosti a s rychlostí stahování například v Mexiku vám bohužel opravdu nebudeme schopni pomoci.

Stejně jako když vám váš poskytovatel internetu prodává připojení o rychlosti např. 100 Mb/s, nemůže vám garantovat, že touto rychlostí budete stahovat z každého serveru kdekoliv na světě, nemůžeme my (ani žádný poskytovatel služeb) vám garantovat, že plnou rychlostí budete z našich serverů stahovat na
každé internetové přípojce, neboť princip sítě internet toto neumožňuje.

S pozdravem, tým Webshare
S ohledem na uvedené to vypadá, že si WS a O2 přehazují horký brambor. To ne my, to WS, to ne my, to O2. Fakta:
Rychlost stahování z WS a sdilej přes mobilní připojení O2 omezena NENÍ, není nutná ani VPN.
Rychlost stahování z WS a sdilej přes pevné připojení O2 omezena JE.
Rychlost stahování z WS a sdilej přes pevné připojení O2 s VPN omezena NENÍ.

Tímto lze vyloučit i tzv. "úzké hrdlo" ISP, jehož připojení by "nestíhalo."
Na základě výše uvedeného je zřejmé, že ze strany O2 je omezována rychlost stahování ze share serverů.
Avatar uživatele
Martin Mojmír
Administrátor
Příspěvky: 1483
Registrován: 07.12.2014 12:19

Re: Omezování rychlosti fixního internetu O2 (porušení pravidel internetové neutrality ze strany ISP)

Příspěvek od Martin Mojmír »

Je evidentní, že se jedná o omezování ze strany O2. Proč?

Otestoval jsem totéž na svém T-Mobile 1 Gb/s připojení. T-Mobile rychlost stahování souboru ISO s Linuxovou distribucí omezuje rovněž. Bez VPN při přímém spojení mi to stahuje kolem 25 MB/s a přes NordVPN kolem 60 MB/s. Nutno podotknout, že 60 MB/s přes NordVPN je zároveň při agregaci.

Ve středu se setkám s dalším klientem O2, kterého nechám totéž na jeho nové optice otestovat. Tys mi dále soukromě sdělil, že máš další dva uživatele internetu O2, kterým je to škrceno rovněž. Důrazně doporučuji a prosím o zadání podnětu na ČTÚ. Po podání podnětu se s klientem O2 a svým T-Mobile k této stížnosti přídáme, aby nás na to bylo rovnou pět. Myslím si, že toto by mělo být řádně prošetřeno a s mobilními operátory škrtícími linku řešeno. Já se ozvu po středě.
Zangi pro 🔒 diskrétní kontakt: 10-9259-1559 | 🏠: ovps.cz, mojeretence.cz | 📱: 774888774 (hlavní v síti T-Mobile), 702021111 (v síti Vodafone). Na SMS ani jiné textové zprávy je mi líto, ale nemám kapacitu reagovat, použijte oficiální e-mail nebo zavolejte. Obtěžující (opakované a jinak vynucované) zprávy, resp. flooding blokuji.
simi
VIP člen
Příspěvky: 2
Registrován: 17.10.2025 07:55

Re: Omezování rychlosti fixního internetu O2 (porušení pravidel internetové neutrality ze strany ISP)

Příspěvek od simi »

Zdravím, velmi zajímavé počtení - zaujala mě informace
Rychlost stahování z WS a sdilej přes mobilní připojení O2 omezena NENÍ, není nutná ani VPN.
Rychlost stahování z WS a sdilej přes pevné připojení O2 omezena JE.
Myslím, že pro případnou reklamaci by bylo velmi zajimavé v daný čas udělat traceroute přes obě připojení (ideálně stahovat stejný soubor a zobrazit si celou url a dělat traceroute pro subdoménu z domenou - tedy tam bude neco.webshare.cz/.... - to za lomítkem nás už nezajíma). Bylo by to dobré ale provést z linuxu přes traceroute, windows tracert dokáže vynechávat...

Z traceroute bude vidět trasa a bude vidět co je na trase společného a co rozdílného...

Ono fungování internetu, kapacity linek je komplikované a VPN, která pak od poskytovatele změní směr na méně vytížený kabel operátora a dostane se do dané služby taky méně vytíženou linkou může situaci vysvětlit ale v tomto případě se mě to nezdá. Pokud například O2 přistupuje do webshare přes nix a webshare nemá vytíženou linku do nixu v tu dobu a O2 také ne, tak není důvod aby rychlost klesala. Vytížení vnitřních linek operátora se může vyloučit zase oním stahování z více míst....

Pokud by to teklo například pdole trace route přes nix, tak se jde podívat na agregované přehledy na https://nix.cz/technical/ kde po odkliknutí capcha si jde zobrazit dané agregované přehledy a vyhledávat tam přes název firmy/AS number
O2 má v nix AS 5610
IP adresy webshare jsou propagované z AS 206548 (AS patří firmě ZCOM.cz)
Odpovědět

Vrátit se na „mojeretence.cz proti šmejdům“